مذهبی
فرارسیدن ایام فاطمیه تسلیت باد♥♥
فرهنگی
حلول ماه مبارک ضیافت الهی بر پاکان درگاه الهی مبارک و میمون باد.
تربیتی
این مطلب هم از استادم بزرگوارم آقای مظاهری سیف
گوارای وجودتان
خودپنداره_سالم
اگر ما دو نگرش به خود داشته باشیم، می توانیم از فراز و نشیب های زندگی به خوبی بگذریم.
یکم، خودت را آفریده خدا بدان چنان که همچون مدال افتخاری درخشان بر سینه خالقت می درخشی و او با آفرینش تو به خودش آفرین گفت. خودت را غرق در لطف و مهربانی او ببین و به خودت افتخار کن و بدان که گل سرسبد آفرینش هستی.
دوم، خودت را مخلوقی کوچک و ضعیف در گسترۀ ناشناخته و شگفت انگیز آفرینش ببین. تو چه می دانی خداوند به دیگران چه لطفها کرده و چه سر و سرّی با آنها دارد. پس خودت را از همه کوچکتر بدان و به خداوند بخشنده و مهربان پناه ببر.
تو به هر دو نگرش نیاز داری. گاهی نگرش اول گره گشای زندگی ات می شود و گاهی نگرش دوم راه گشای شکوفایی ات خواهد شد.
هر دو نگرش را داشته باش. خودت می فهمی که چه موقع از کدام پنجره به خودت نگاه کنی.
تربیتی
می خوام یه مطلب زیبا از استادم جناب حجت الاسلام و المسلمین حمید رضا مظاهری سیف براتون بفرستم ان شالله مفید واقع بشه:
کنترل_خشم
یک تکنیک بسیار مؤثر برای کنترل خشم وجود دارد که من آن را پرسش قدرتمند می نامم. چون در شرایطی که هیچ کس قدرت ندارد خشم تو را کنترل کند، این پرسش می تواند.
بیشتر خشم های ما برای این است که تحمل اشتباهات دیگران را نداریم. انگار خودمان کاملا درستکار هستیم و هیچ وقت خطا نمی کنیم.
اگر هنگام فرارسیدن خشم یک لحظه به این فکر کنی که
آیا خودم مشابه این اشتباه را انجام داده ام
آیا احتمال دارد که من هم مرتکب خطایی مشابه بشوم
همین لحظه قتلگاه خشم سرکش خواهد بود.
:برای اینکه خشمت را کنترل کنی، کافی است که خودت را بی اشتباه تصور نکنی.
وقتی فراموش می کنی که خودت هم مثل دیگری هستی و ممکن است همین اشتباه را انجام دهی، نظرت تغییر می کند. چون ما با خودمان مهربان تر هستیم. وقتی به یاد می اوریم که خودمان را برای چنین خطایی می بخشیم، بخشش دیگران آسان تر می شود.
مظاهری سیف
@hr_mazaheri
تربیتی
وقتی در اوج موفقیت هستی، ناتوانی هایت را فراموش نکن، تا مغرور نشوی.
وقتی در تنگناهستی، توانمندی ها و شایستگی هایت را از یاد نبر، تا متوقف نشوی
دهه کرامت
آزادی موصل
موصل آزاد شد
اخلاقی
hoghrd
طوفان جاهليت
بىون شرح ……………….!!!!!!!!!
طوفان جاهلیت
رجز خوانی برای کشاندن ایران به جنگ یمن
با اینکه عربستان سعودی می داند که حمله به یمن طبق قوانین بین المللی تجاوز آشکار به یک کشور مستقل به حساب می آید و این جنگ ممکن است منجر به نابودی عربستان گردد اما با “حمایت ضمنی!” (پشتیبانی) ایالات متحده آمریکا دست به این کار زد. جای تاسف دارد که یورش صدام حسین به کویت که آن هم با “حمایت ضمنی!” ایالات متحده بود درس عبرتی برای عرب ها نشد. به هر حال ملیاردها دلار تسلیحاتی که غربی ها به عرب های حوزه خلیج فارس فروخته اند یک غرور پوشالی به وجود آورده که جایی باید تخلیه گردد. بر کسی پوشیده نیست آنچه در رسانه های عربی و غربی از وضعیت عموم مردم در کشورهای عربی منعکس می گردد با واقعیت 180 درجه تفاوت دارد..
— اگر کشورهای عربی توانایی گردهم آمدن و حمایت از عرب ها را داشتند چرا برای حمایت از ملت فلسطین که هم عرب است و هم سنی وارد عمل نشدند؟ جامعه عرب کجا بود؟ — اگر هدف حمایت از دولت شرعی یک کشور عربی می باشد پس چرا عرب ها برای حمایت از بشار اسد در سوریه یا معمر القذافی در لیبی و یا بن علی در تونس و یا مبارک و مرسی در مصر ویا… وارد عمل نشدند؟ پس چرا به روسیه در مورد حمایت از رئیس جمهوری قبلی قانونی اوکراین “ویکتور یاناکویچ” و خواسته مردم روس تبار این کشور انتقاد می شود و روسیه تحریم می گردد.
— اگر بنا به حمایت از منافع ملی می باشد پس همه کشورهای جهان حق دارد برای حمایت منافع ملی خود به کشورهای همسایه حمله کنند. پس سازمان ملل چه کاره است؟
— اگر عبدربه منصور هادی رئیس جمهور شرعی ومورد حمایت مردم یمن است پس چگونه است که هیچ کس در یمن حاضر نیست از او حمایت کند و وی مدام در حال فرار می باشد؟ مگر در سوریه برخی ادعا نکردند که مردم بشار اسد را نمی خواهند ولی دیدیم که هم ارتش هم مردم دور او جمع شدند و وی در مملکت خود ایستادگی کرد و فرار نکرد؟ رئیس جمهوری که شجاعت ندارد در مملکت خود بایستد و از خودش دفاع کند آیا می تواند از حق و حقوق ملت دفاع کند؟
— چه توقعی از مردم یمن است وقتی می بینند در حالی که خود در فلاکت بار ترین شرایط زندگی می کنند فردی که ادعای ریاست جمهوری دارد در کاخ های کشورهای دیگر خوش می گذراند و تقاضای بمباران مردم خود را می کند و بعد قبول کنند وی رئیس جمهوری بماند؟
— چرا عرب های بد بخت باید هزینه ماجراجویی و حمایت از عرب های ثروتمند که هیچ وقت به فکر آنها نبودند را بپردازند. سعودی ها برادران عربی خود را بمباران می کنند به هر حال این سوال ها و ده ها سوال دیگر در ذهن ملت های عرب وجود دارد که فعلا رسانه های مختلف عربی تلاش دارند به آنها پاسخ دهند. کل رسانه های کشورهای عربی وابسته به ائتلاف عربستان در حال حاضر فعالیت خود را بر محور اتحاد عرب ها برای مقابله با نفوذ ایران در منطقه و شیعیان در یمن و خطر حوثی ها بر امنیت عربستان سعودی متمرکز کرده اند اما آیا واقعیت امر همین است؟
1 — آنهایی که به اوضاع درونی یمن اشراف دارند می دانند که عربستان سعودی چندین بار حد اقل سه بار در قرن اخیر تلاش کرد یمن را تصرف کند و هیچ وقت موفق نشد و هیچ وقت هم دلیل حمایت ایران نبود بلکه اطماع عربستان نسبت به خاک یمن بود. در حال حاضر هم سه استان یمن در اشغال عربستان می باشد و برای اینکه یمنی ها هیچ وقت به دنبال برگرداندن این استان های حاصل خیز نباشند با نیرنگ های مختلف اوضاع این کشور را بهم می ریخته و تلاش داشته همیشه روسای جمهوری این کشور عوامل عربستان باشند.
2 — ایالات متحده آمریکا می خواهد بر یمن تسلط داشته باشد اما به دلیل اینکه شرایط یمن به آن این اجازه را نمی داد و نمی خواهد خود مستقیم وارد عمل شود عربستان را جلو انداخته و خود پشت صحنه اداره امور را در اختیار دارد. در نهایت اگر هم سربازی کشته شود سرباز آنها نیست و اگر هم عربستان یمن را اشغال کند در واقع یمن در اشغال آنها خواهد بود. عربستانی ها و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس توانایی استفاده از حجم بالایی از تسلیحات پیشرفته ای که در اختیار دارند را ندارند و وابسته به افسران آمریکایی در این زمینه می باشند. و در صورت استفاده از این تسلیحات بر علیه عرب های یمنی قطعا فضای عمومی منفی بر علیه آنها تحریک خواهد شد.
3 — به دلیل احتمال به توافق رسیدن ایران با 5+1 بر سر مساله هسته ای و ناکامی عربستان و اسرائیل در برپایی یک جنگ جدید در خاور میانه و کشاندن پای ایالات متحده به این جنگ، عربستان تلاش دارد به هر شکل ممکن اوضاع منطقه را به هم بریزد و از این طریق ایرانی ها را تحریک کند تا بلکه وارد جنگ شوند و کشورهای دیگر در شرایط واقعیت پیش آمده قراردهد وتوافق را بهم بزند.
4 — وادار کردن عوامل و کشورهای باج بگیر از عربستان به مشارکت در ائتلاف برای ارزشیابی درصد وفاداری آنها به این کشور.
5 — عربستان سعودی با این کار خود می خواهد به جهان بگوید توانایی هایی دارد که نباید نادیده گرفته شود و لذا در مسایل بین المللی باید مورد مشورت قرار گیرد و نباید کنار گذاشته شود. در واقع عربستانی ها و ترک ها ترس و دلهره آن را دارد که توافقاتی پشت پرده میان ایران و ایالات متحده و غرب از یک سو و ایران و روسیه و چین از سوی دیگر انجام شده باشد که در آن نقش عربستان کمرنگ شود و ایران نقش جدیدی در برقراری ثبات و امنیت در خاورمیانه بازی کند.
6 — عربستانی ها همیشه ترس و واهمه این را دارند که انقلاب های ملت ها در دیگر کشورهای عربی به این کشور منتقل گردد و یکی از دلایل حمایت آنها اگر جنگ های مختلف در کشورهای عربی دیگر دور نگاه داشتن خطر از سرزمین خود بود. در این راستا آنها با دخالت در بحرین انقلاب مردم این کشور را سرکوب کردند و در یمن نیز نمی خواهند انقلاب مردم یمن به نتیجه برسد تا عبرتی شود برای داخلی ها.
7 — اگر فقط شیعیان حوثی در یمن شورش کرده بودند که سنی های این کشور به دلیل کثرت عددی و قبیله ای توانایی ایستادن در مقابل آنها را داشتند اما سنی ها و حتی گروه های حزبی غیر مذهبی و ارتش هم با آنها همپیمان هستند و این انقلاب را به یک انقلاب فراجناحی و فرامذهبی تبدیل کرده و این مساله خطر بزرگی برای همسایه شمالی یمن یعنی عربستان به حساب می آید. چرا که با همه تلاش هایش نتوانست جنگ یمن را به جنگ شیعه و سنی تبدیل کند.
8 — با حمله ارتش و بسیج مردمی انصار الله به عدن همه نقشه های عربستان برای تقسیم یمن و راه انداختن جنگ داخلی در این کشور نقش بر آب شد و مجبور بود که یک واکنش سریع نشان دهد.
یمن می خواهد تنگه باب المندب را ببندد اما در مورد ایران باید گفت: 1 — عرب ها طبق یک سنت قدیمی در جنگ تلاش می کنند با رجز خوانی طرف مقابل را به جنگ بکشانند اما ایرانی ها که به شرایط فوق واقف هستند قطعا مستقیم وارد درگیری نخواهند شد. 2 — به نظر ایرانی ها مردم یمن به صورت تاریخی نشان داده اند که توانایی مقابله با عربستانی ها را دارند و ورود عربستان به درگیری های یمن منجر به تضعیف آنها خواهد شد پس بهتر است کنار بنشینند و تماشا کنند. 3 — ایرانی ها سیاست مداران کهنه کاری هستند و مبنای سیاست آنها کشاندن طرف مقابل به کشمکش های فرسایشی طولانی مدت است لذا طبق عرف سیستماتیک عملکرد خود در سوریه و عراق از انقلاب یمن حمایت خواهند کرد و هر گونه حمایتی که در چنته دارند در اختیار مردم یمن قرار خواهند داد تا دشمنشان وارد جنگ فرسایشی گردد. ولی همانگونه که قبلا گفتم کار را به خود مردم یمن خواهند سپرد. 4 — به نظر ایرانی ها ورود عربستان به این جنگ خیلی راحت بود اما خروج از آن خیلی سخت است و ممکن است عربستان چندین سال درگیر آن گردد. اشتباهی استراتژیک که ایرانی ها در خواب و خیال هم باور نداشتند عربستانی ها در دام آن بیافتند. 5 — حملات هوایی به هیچ وجه نمی تواند نتیجه بخش باشد کما اینکه هم در عراق و هم در خود یمن شاهد آن بودیم که ایالات متحده نتوانست هیچ نتیجه ای بگیرد. برای نتیجه گرفتن باید وارد عملیات نظامی زمینی شد که در واقع ایرانی ها آرزو دارند عربستانی ها در این اشتباه استراتژیک دوم هم بیافتند و کارشان تمام شود چرا که آنوقت بزرگترین دشمن آنها در منطقه در باتلاق گیر خواهد کرد. ایالات متحده با آن همه توانمندی های نظامی خود از ورود به یمن پرهیز کرد چون می دانست باتلاق یمن از افغانستان و عراق به مراتب بد تر است. 6 — کشورهایی که حامی عربستان در این جنگ هستند به دو گروه تقسیم می شوند. گروهی که مثل امارات — کویت — قطر و بحرین هیچ توانمندی عملیاتی قابل ذکری ندارند و فقط به دلیل ترس از برادر بزرگتر همراهی می کنند. و کشورهایی که مثل مصر — پاکستان — ترکیه و سودان به طمع باج گیری های مالی سنگین از عربستان وارد این ائتلاف شده اند و در موضع گیری های اخیر آنها شاهد آن بودیم که اینان فعلا در حال بررسی حجم باجی هستند که می توانند از عربستان دریافت کنند تا عملا وارد ائتلاف گردند. این نوع ائتلاف در واقع منجر به خشکاندن خزانه عربستان خواهد گشت و فعلا هر کدام این کشورها مترصد هستند که مطلع گردند طرف دیگر برای ورود به ائتلاف چقدر دریافت کرده تا آنها مبالغ بالاتری دریافت کنند. یعنی برای ایران از این بهتر دیگر نمی شد هر چه قدر منابع مالی عربستان و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس ضعیف تر گردد به نفع ایران خواهد بود. 7 — این درگیری ها منجر به بالا رفتن قیمت های نفت در جهان خواهد شد به دلیل اینکه احتمال زیاد دارد در صورت ادامه این روند یمنی ها کشتی های نفتی و منابع اقتصادی عربستان و کشورهای همپیمان آن را مورد هدف قرار دهند و باب المندب را برای رفت و آمد کشتی های ائتلاف عربستان ببندند امری که خواه نا خواه به نفع ایران و روسیه و دیگر کشورهای صادر کننده نفت خواهد بود چرا که خریداران به سمت خرید نفت از منابع قابل اطمینان تر خواهند رفت. 8 — برخی کارشناسان در ایران اعتقاد دارند که این یک نقشه آمریکایی است و می خواهند طبق روند قبلی از شر برخی یارانی که وبال گردن آنها شده اند (مثل شاه ایران — صدام حسین — حسنی مبارک و…) خلاص شوند الآن هم نوبت عربستان رسیده به لذا عربستان سعودی را به این سمت روانه کردند. 9 — اختلافاتی که میان اعضای این ائتلاف در خصوص حمایت از سلفی گری سنی عربستانی — یا اخوان المسلمین ترکی و قطری و یا سکولاریسم مصری و اردنی وجود دارد و کاملا با هم در تضاد هستند همبستگی ائتلاف را به صورت کوتاه مدت وابسته به پولهای عربستان خواهد نمود اما در طولانی مدت همکاری میان اینان خیلی سخت است. به همین دلیل ایرانی ها با توجه به موارد فوق الذکر اعتقاد دارند ادامه روند دخالت عربستان سعودی در یمن در طولانی مدت به ضرر سعودی ها و به نفع ایران خواهد بود و اگر دیگران دخالت نکنند و عربستان را از این ماجراجویی نجات ندهند همانگونه که دخالت های ایالات متحده در افغانستان و عراق در نهایت به نفع ایران تمام شد و دو همسایه دشمن (طالبان و صدام) به کمک های غیبی از میان رفتند این یکی دشمن ایران هم با همان کمک های غیبی از صحنه خاور میانه خارج خواهد شد.
بقلم عماد آبشناس
طوفان جاهلیت
بدون شرح:
طوفان جاهلیت
پیروز واقعی میدان
هم اکنون سهمناکترین نسل کشی در یمن است و ازسلاحهای استفاده میکنند که تاکنون استفاده نشده است، همه چیز را با بمب تخریب کردند و از همه طرف محاصره زمینی، دریایی و هوایی هستند و هدف آنها نابودی، نسل کشی و تحقیر است.
با وجود همه این جنایت مردم یمن ایستادهاند .از جهان چیزی نمیخواهند ؛ اما ایران ثابت کرد بزرگترین حمایت کننده، برادر و پشتیبان یمن است.
واین را بگویم اصلا نگران نباشیدیمن میتوانداین غده سرطانی را بردارد و به زودی خبرهای مسرت بخشی را خواهیم شنید. ان شالله.
یکی از نیروهای یمنی میگفت: چرا اینقدر از ما میپرسید «شما موشک دارید یا نه؟» ما توکلمان به خداست و با خدا کار را پیش خواهیم برد.
طوفان جاهلیت
دستان پیدا و پنهان تجاوز در یمن
«جنایت تازۀ رژیم آل سعود و کشورهای متحد آن علیه مردم سرافراز یمن را به شدت محکوم میکنیم.»
عربستان با این جنگ امنیت، ثبات و اقتصاد یمن را هدف قرار داده و برای این حمله جنایتکارانه و ظالمانه خود هیچ توجیهی ندارد.
آمریکا و رژیم سعودی طلایه دار کشورهای متجاوز و جنایتکار می باشند.
رژیم سعودی و قدرت های ظالم و عربستان سعودی، تنها در صدد اجرای خواست آمریکا و ارادۀ اسراییل هستند.قدرت های طاغوتی و مستکبر به آمریکا پناه برده و به هر بهای ممکن برای جلب دوستی آن تلاش می کنند.
با وجود اینکه عربستان مجری طرح آمریکایی-اسراییلی برای انهدام کشورهای منطقه به ویژه یمن به شمار می آید . اما زمانی که آمریکاو اسراییل با ابزارهای دخالت غیرمستقیم، در یمن با شکست مواجه شدند، به طور مستقیم مداخله کردند،و این نشان دهنده دستان پشت پرده آمریکا و اسراییل است .
اما دولت سعودی بداند که یمن دستنیافتنیتر از آن است که تصور می کند. یمن لقمه ای آسان نیست که برخی بیایند و آن را ببلعند. متجاوزین به یمن بدانند که بهایی گزاف پرداخت خواهند کرد . اگر سعودی ها به آمریکا امید بسته اند، بدانند که ملت بزرگ یمن به خداوند متعال امید دارد.
این تجاوز نابخردانه، روح عزت و کرامت را در مردم یمن زنده کرده و مردم یمن را در برابر این تجاوز ددمنشانه پایداری خواهد نمود.
طوفان جاهلیت
خدایا ما به آن وعده ای که در قرآنت آمده ایمان داریم و می دانیم که نه مال ونه مقام ،ما را کفایت می کند ونه زور و بازویمان کفاف حالمان در دنیا و آخرت می گردد.چرا که شما قدرت لایزالیت واگربخواهید همه چیز را، کن فیکون خواهید کرد .پس الهی، اعوذ برب الفلق و اعوذ برب الناس وملک الناس واله الناس من الشر وسواس الخناس و من شر نفاثات فی العقد ومن شر حاسداذا حسدومن شر ما خلق . چرا که تو حق مظلوم را از ظالم می ستانید همان طور که شب را به روز ، ظلمت را به روشنایی ،تبدیل میکنید. پس ظلمت مردم یمن را با ظهور امام زمان (عجل الله تعالی) وپیروزی حق برباطل به روشنی تبدیل نما وچشمان منتظرمان را به نور مهدیت (عجل الله تعالی) منور ساز . آمین یارب العالمین. به امید آن روز … .
طوفان جاهلیت
درد دل کودک یمنی با امام زمان…..
آقا جان چشمانم به در ویران شده ی خانه گلی ام که زیر آوار دژخیمان شکسته است مانده است به انتظارتان ،چر دیر کردی آقا؟ پس تاکی زانوی غم را بغل کنم وتو نیایی، تا کی بر خاک وخاشاک همبستر شوم وچشم به راه آمدنت باشیم ، تاکی آقاجان ،تاکی؟ من که این همه تورا صدامیزنم ،من که تا این همه وعده آمدنت را به دشمنانت دادم ، که می آیی و انتقام مظلومیت ما را میگیری ، پس چرا دیر کردی آقا جان ، چرا نیومدی ؟ میخای بزار ماپیر شیم بیایی آقا جان ؟ پدر مادر را ازمون گرفتن ،خانه وکاشانه رو ازمون گرفتن،بازی و نشاط که بماند ، جوانی که نداشتیم بی تو ، آن جسم بی روح بی تو بودن را هم ازمون گرفتن آقا، پس آقا تورو جان مادرت تنهایمان نزار، بیا بیا بیا…. .
مقدمه
شعبان ماه استغفار وببخشش بر محبان صاحب عصر (عجل الله تعالی) مبارک باد .
رسول مهربانی ها حضرت محمّد صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند: شعبان ماه من است. هر کس یک روز از ماه مرا روزه بدارد بهشت بر او واجب می شود.
هر که دوشنبه و پنجشنبه شعبان را روزه بدار حقتعالی بیست حاجت از حوائج دنیا و بیست حاجت از حوائج آخرت او را بر آورد.
حدیث
حرف زدن دربارهی فساد فایدهای ندارد با “دزد دزد” گفتن، دزد از دزدی دست برنمیدارد
، مسئولان، روزنامه نیستند که راجع به فساد حرف بزنند، باید اقدام کنیم و به معنای واقعی کلمه جلوی فساد را بگیریم.
رهبرمعظم انقلاب حضرت امام خامنه ای
حدیث
حرف زدن دربارهی فساد فایدهای ندارد با “دزد دزد” گفتن، دزد از دزدی دست برنمیدارد
، مسئولان، روزنامه نیستند که راجع به فساد حرف بزنند، باید اقدام کنیم و به معنای واقعی کلمه جلوی فساد را بگیریم.
رهبرمعظم انقلاب حضرت امام خامنه ای
حدیث هفته
پیامبراکرم صلى الله عليه و آله : أقلُّ النّاسِ مُرُوّةً مَن كانَ كاذِبا .حديث
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : كم مروّت ترين مردم، كسى است كه دروغگو باشد.
معرفت شناتسی
روزهی ماه رجب و نجات از برهنگیِ بهشت آدم
باسمه تعالی
حضرت علیبن موسی الرضا«علیهالسلام» میفرمایند: «مَنْ صَامَ أَوَّلَ يَوْمٍ مِنْ رَجَبٍ رَغْبَةً فِي ثَوَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ وَ مَنْ صَامَ يَوْماً فِي وَسَطِهِ شُفِّعَ فِي مِثْلِ رَبِيعَةَ وَ مُضَرَ وَ مَنْ صَامَ يَوْماً فِي آخِرِهِ جَعَلَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ مُلُوكِ الْجَنَّةِ وَ شَفَّعَهُ فِي أَبِيهِ وَ أُمِّهِ وَ ابْنِهِ وَ ابْنَتِهِ وَ أَخِيهِ وَ أُخْتِهِ وَ عَمِّهِ وَ عَمَّتِهِ وَ خَالِهِ وَ خَالَتِهِ وَ مَعَارِفِهِ وَ جِيرَانِهِ وَ إِنْ كَانَ فِيهِمْ مُسْتَوْجِبٌ لِلنَّار».
هرکس اولین روز ماه رجب را به امید ثواب الهی روزه بدارد، بهشت برای او واجب میگردد و کسی که یک روز از وسط آن ماه را روزه بدارد شفاعتش در مانند دو قبيله ربيعه و مضر پذيرفته گردد، و هركه روز آخر آن ماه را روزه دارد خداى«عزّ و جلّ» او را از حاکمان بهشت گرداند و شفاعتش را در بارهی پدر و مادر و دختر و برادر و خواهر و عمو و عمه و دائى و خاله و آشنايان و همسايگانش بپذيرد گرچه در ميان آنها مستحقان دوزخ باشند.
ملاحظه می فرمایید که در روایت فوق برای صائم اول ماه رجب بهشت را واجب کرده است که یک نوع برگشت به عالَمی است فوق عالم دنیا بلکه عالمی در زیر سایه و پوشش رحمت واسعه ی الهی، و به صائم وسط ماه رجب، آنچنان شخصیت تأثیرگذاری عطا میکند که میتواند شفیع تعداد زیادی از افراد جامعه ی خود گردد به این معنا که شخصیت تأثیرگذار او اُسوهای برای زندگی برتر اطرافیان خواهد شد و به صائم آخر ماه رجب قدرت و کمالی عنایت می فرماید که از یک طرف حاکم بهشت گشته و از طرف دیگر همه ی اطرافیان خود را شفیع می باشد حتی اگر آنها در مسیری قرار داشته باشند که در آن مسیر، مستوجب آتش باشند، با راهنمایی شخصیت متعالی آن فرد در جهت دیگری قرار میگیرد که به بهشت ختم میشود.
بحث ما در این مقاله بیشتر نظر به چگونگی حیاتی دارد که در روزه دار اول ماه رجب ایجاد می شود و نسبتی که با بهشت برای او پیش می آید، در حدّی که از آن شخصیتی که از بهشت رانده شد، آزاد میگردد.
در قرآن میفرماید خداوند به آدم و حوا فرمود: «وَ لا تَقْرَبا هذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونا مِنَ الظَّالِمين» به این شجره نزدیک نشوید که از ظالمین خواهید شد، و آنها نزدیک شدند و فیض الهی از آنها برگرفته شد و چشمشان به برهنگی شان افتاد.
چشم آدم پس از گناه و خروج از ذیل ارادهی الهی به برهنگی اش افتاد در حالیکه تا آن زمان در زیر سایه ی فیض الهی پوشیده بود.
چون آدم خواست به اختیار خود عمل کند خداوند نیز او را به خود واگذاشت و سیادتِ فیض الهی از سر او برداشته شد.
آدم قبل از آنکه عصیان کند و به شجره ی ممنوعه نزدیک شود، جسمی داشت و خود را به گونها ی می دید که پس از گناه، آن جسم را برهنه یافت و حال در وضعی قرار گرفته که با خودش تنها مانده و جسمی دارد که از پوشش فیض الهی بی بهره است.
جسمِ ذیلِ اراده ی الهی یک جسم است که برهنگی ندارد و جسمِ ذیلِ اراده ی «من» یک جسم است که برهنگی دارد و انسان با این دو جسم، دو نوع انسان است با اهداف و نیازهای مختلف.
وقتی انسان اراده کند خودش باشد چشمش به هستی خود و به چیزهای دیگر آنگونه باز میشود که همه ی افراد را و همه ی چیزها را برهنه می یابد و به زعم خود میخواهد آن برهنگی ها را با فکر و برنامه ی خود بپوشاند، و این رازِ سرگردانی بشرِ «خودبنیاد» است.
وقتی انسان اراده کند و بگوید: «من»، عملاً خواسته است راه خود را در نظام عالم هستی با تکیه بر خود بیابد و لذا با انواع برهنگی ها روبه رو می شود و دیگر هیچ فیضی از فیوضات الهی را نمی یابد تا مدّ نظر قرار دهد. حالا باید بر پای خود بایستد و خودش از همه چیز سر در بیاورد و علم جدید نیز با همین «من میخواهم بدانم» آغاز شد نه اینکه «من میخواهم بندگی کنم» تا در آن صورت با دانایی خدا عمل کرده باشد.
بشر با «من میخواهم بدانم» با جهانی روبه روست که از الطاف الهی برهنه است و این جهان همان جهانی است که علم جدید می بیند و از این جهت هرگز در باب سعادت انسان با ما سخن نمی گوید و راه بشر به سوی خدا در آن بسته است.
جهان برهنه، جهانی است که در ذیل حکمت الهی دیده نمیشود و با فیض الهی پوشیده نیست و از این جا است که باید متوجه شویم برهنگی و پوشیدگی انسان و جهان به خود انسانها بستگی دارد که آیا بنده ی خداونداند یا بنده ی میل های خود؟ اعمال و رفتار انسانها در این دو وضع متفاوت است.
بشر امروز که در زیر سایه ی این علم که جهان را و بشر را برهنه می بیند بهشت را گم کرده است و با ورود به ماه رجب می تواند بهشت را و آن آرامشِ ذیل فیض الهی را پیدا کند.
فرا رسیدن ماه مبارک «رجب» بر همه ی عزیزان مبارک باد.
والسلام
مقدمه
سلام بانوی آفتاب ، سلام ای خیر کثیر، ای کسی که جبرائیل در مقابل قامتت زانو زد از بس که جلال تو عالم گیر است.
قسم به لوح و قلم اگر اراده کنی به میل و اراده تو تقدیر رقم خواهد خورد. پس بخواه از اقدس احدیت ظهور آفتاب ما را .آمین یا رب العالمین.
لا لایی بیداری حضرت زهرا (ع) به امام حسن(علیه السلام)و امام حسین(علیه السلام)
اشبه اباک یا حسن واخلع عن الحق الرسن و اعبد الها ذاالمننن و لا توال ذالاحن
آنچه در پیش رو دارید، تحلیل و تفسیر دو بیت از اشعار ادیبانه ای است که حضرت زهرا(س)
آنگاه که با فرزند ارشدش حضرت حسن مجتبی(ع) نجوای مادرانه داشت و به تربیت روحی و
پرورش فکری و اخلاقی او می پرداخت; سروده است. این دو بیت که هر مصراع و بند بند آن
حاوی چند نکته آموزنده و پیام سازنده در باب تربیت و پرورش کودکان و نونهالان است،
با ترجمه ای گویا و تفسیری نه چندان عمیق و پردامنه، به خوانندگان عزیز تقدیم می گردد
بدان امید که مورد توجه همه اولیاء و مربیان – به ویژه پدران و مادران – که در راه
تربیت و پرورش کودکان و نونهالان انقلاب اسلامی ایران گام برمی دارند، قرار گرفته
و از آن بهره جویند. در آغاز نظر خوانندگان گرامی را به دو نکته شایان توجه جلب
می کنیم: ۱- بی تردید نخستین آموزه هایی که اولیا و پدران و مادران به کودکان خود
می آموزند، در شکل گیری شخصیت و ساختار فکری و فرهنگی آنان نقش تعیین کننده
دارد; از این رو آنان باید با دقت و وسواسی بسیار به محتوای آموزه ها توجه کنند و
در این مساله حضرت زهرا(س) درسی بزرگ، به تمامی اولیا و مربیان کودکان آموخت
ونیز تعلیم داد که ذهن خالی فرزندان را با چه آموزه ها و دانستنیهایی می توان پر کرد.
۲- شعر دو گونه است: ۱- شعرهایی که دارای مضامین بلند و محتوای آموزنده و نیز
هدفمند و حکیمانه است. ۲- اشعاری که تنها از نظر ادبی شایان توجه است و از محتوا و
مضامین مفید و سازنده تهی است و بیشتر برای سرگرمی و گذران وقت، سروده می شود.
اما اشعاری که حضرت زهرا(س) آنها را سروده است، از نوع نخست است و بدین ترتیب
آن حضرت به همه ما آموخت که برای کودکان خود چه شعری باید سرود و چه ترانه ای گفت.
۱- اشبه اباک یا حسن حسن جان،یعنی مانند پدرت علی(ع) باش در این مصرع حضرت زهرا(س) به
اساسی ترین و اولویت دارترین نکته در باب تربیت و پرورش کودکان پرداخته است زیرا از سویی
تربیت و پرورش، بدون داشتن الگو و سرمشق میسر نیست و از دیگر سوی کودکان و نونهالان
هم به طور طبیعی به دنبال یافتن الگو و سرمشق مناسب و شایسته برای خویشند. حضرت زهرا(س)
در آغاز سخن تربیتی خود با فرزندش به همین نکته مهم تربیتی و پرورشی و نیز به نیاز طبیعی
کودکان پرداخته و همسر عزیزش حضرت علی(ع) را که بهترین و کاملترین الگو و سرمشق زندگی
برای بشریت است، به فرزندش حضرت مجتبی(ع) شناسانده و چنین فرمودند: فرزندم مانند پدرت علی(ع)
باش و از او الگو و سرمشق فرا گیر. چرا که علی(ع) مظهر همه کمالات و فضایل انسانی و
مصداق کامل ارزشها واوصاف آدمی است. عدالت خواهی، حق طلبی، آزادی خواهی، جهاد علیه زر،
زور و تزویر، تنها بخشی ازبعد اجتماعی شخصیت علی(ع) را می نمایاند و شجاعت، ایثار، علم، عرفان،
تقوا، عقل و دوراندیشی، بخش دیگری از ابعاد وجودی آن حضرت را تشکیل می دهد. اکنون بر یکایک
شیعیان و پیروان آن بانوی نمونه فرض است که چونان علی(ع) و فرزندان و تربیت شدگان مکتب او
را الگو برای تربیت فرزندان خود قرارمی دهند و همینان را به عزیزان خویش بشناسانند و در این
مساله به شرق و غرب عالم ننگرند چرا که امیرالمؤمنین علی(ع) – به تعبیر نویسنده روشنفکر عرب
– شخصیت بی همتایی است که شرق و غرب جهان مانند او را ندیده و نخواهد دید. ۲- و اخلع عن
الحق الرسن و ریسمان را از گردن حق بردار در این مصرع حضرت زهرا(س) به مهمترین مسؤولیت
اجتماعی انسان اشاره کرده و یادآور می شود: ای فرزندم تو باید ریسمانی را که حق ستیزان بر گردن
حق نهاده اند برداری و حق را از خفه شدن و جان سپردن برهانی و به آن حیات ببخشی;مطلب شایان
توجه در این کلام این است که حضرت زهرا(س) اصل حق مداری و حق پذیری را به فرزندش توصیه
نمی کندزیرا این دواز اصل مسلم و انکارناپذیر دین اسلام است بلکه عزیزش را به حق طلبی و احیای
حقوق دیگران فرا خوانده به مبارزه با حق ستیزان تشویق کرده است. ۳- و اعبد الها ذا المنن و خدای
صاحب نعمت و احسان کننده را پرستش کن آنچه حضرت زهرا(س) در این مصرع بدان اشاره فرمودند;
اساسی ترین اصل دینی یعنی توحید و خدامحوری است زیراعبادت به معنای پذیرش بندگی خدا و
حرکت هدفمند به سوی حقیقت مطلق است و قرآن کریم آن را هدف و فلسفه آفرینش انسان معرفی
کرده و فرموده است: «و ما خلقت الجن ولانس الا لیعبدون.» و جن و آدمیان را نیافریدیم مگر تا مرا [به یگانگی]
بپرستند. (ذاریات /56) آنگاه آن حضرت یکی از اوصاف خدا را یادآور شده و فرمودند: عبادت کن خدایی را
که صاحب نعمت و احسان کننده است.
بنابراین توحید و خدامحوری در تمامی عرصه های زندگی و همچنین توجه به نعمتهای
الهی و شکرگزاری در برابر آنها،از نکات مهم تربیتی و پرورشی است که بانوی نمونه اسلام به وقت
ایفای نقش مادری به آنها عنایت کرده ودر تربیت فرزندش به کاربرده است. ۴- و لا توال ذالاحن
و با افراد بدخواه و کینه توز دوستی مکن،در مصرع فوق، حضرت زهرا(س) به نکته مهم دیگری
در تربیت و پرورش پرداخته است که همه کودکان و نوجوانان شدیدا به شناخت آن نیازمندند و آن عبارت از
معیار و ملاک گزینش رفیق ودوست است. تردیدی نیست که داشتن دوست و رفیق، از نیازهای اولیه و
حیاتی هر کودک و نوجوانی است و این نیاز هم در علوم تربیتی به اثبات رسیده است ولی مشکل اینجاست
که هم خود کودکان و هم مربیان و والدین آنان، معیار و ملاک گزینش دوست و رفیق را به درستی
نمی شناسند و باید حل این مشکل را در همین مصرع و گفتار بانوی جهان جستجو کرد که فرمود:
فرزندم با افراد بدخو و کینه توز دوستی مکن.
این سخن حاکی است که بدخواهی و کینه توزی، از اوصاف بسیار زشت و از امراض واگیر
و سرایت کننده روحی است و باید کودکان ونونهالان را از ابتلای به آن برحذر داشت.
سخن در این است که لالایی های مادرانه در اعماق و ژرفاهای روان کودکان ته نشین خواهد شد.
مادران، با ادبیات عامیانه و زبان گفتاری که در هنگام به خواب رفتن کودکانشان به کار می گیرند،
ماندگارترین و شیرین ترین ته نشینهای ذهن وضمیر کودک را سبب خواهد شد. لالایی ها در ضمیر
پنهان کودک ذخیره می شود و بعدها در جریان زندگی به صورت فلاش بکها و جریان سیال
ذهن تبارز خواهد کرد. اگر در این لحظات درسهای ایمان و معرفت، جهاد و مبارزه و انسانیت و
اخلاق به کودک داده شود بدون شک چونان نقشی بر سنگ، در ضمیر ناخودآگاه او جای گرفته و
سرلوحه زندگی فردای او خواهد بود. اینک به لالایی فاطمه زهرا(س) برای کودکش توجه کنید:
آن حضرت به هنگام حرکت دادن کودکش می فرمود:
اشبه اباک یا حسن- و اخلع عن الحق الرسن-
و اعبد الها ذا المنن- و لا توال ذا الاحن یعنی:
حسن جان مانند پدرت باش حق را از بند اسارت رها ساز خدایی پر فضل و احسان را بپرست
از دشمنان کینه توز دوستی و پیروی مکن
منبع:sahebdel.ir